dilluns, de febrer 27, 2006

[catalonia-europa]Andalusia: Una proposta independentista alternativa a la Reforma estatutària

Andalusia: Una proposta independentista alternativa a la Reforma estatutària

LA PROPOSTA NACIONALISTA

Andalucia Libre

11 de Juliol de 2001

Al juny de 2001, el president Cháves (PSOE) va anunciar en el Parlament andalús la intenció del seu Govern de 'iniciar una reflexió sobre la possible conveniència de reformar l'Estatut d'Autonomia per a Andalusia.' Situant-la en la seva conjuntura i esmicolant el seu abast i intencions, vam procedir a proposar una alternativa de fons des de posicions d'esquerra independentista al juliol de 2001, que després hem anat desenvolupant en successives anàlisis.


Ens sembla adequat ara presentar un esbós de proposta independentista alternativa. La formulem com aportació al debat polític necessari en el seno del Moviment d'Alliberament Nacional Andalús.

1. L'esquerra independentista ha de desemmascarar el caràcter tramposo, parcial i oportunista de la proposada Cháves (com ja hem descrit anteriorment). És necessari denunciar que amb aquesta proposta el PSOE només pretén amagar davant una qüestió clau per al nostre futur nacional i que a més, des del principi, l'enfoca amb la nítida intenció de concloure qualsevol hipotètic procés futur en un consens amb la dreta espanyolista representada pel PP.

2. També és necessari recordar -sobretot cara a les noves generacions- el que significo en el seu moment d'estafa política a les aspiracions nacionals andaluses l'aprovació del vigent Estatut i la conseqüent imposició del marc estatutari.

Es va dir llavors que amb l'estatut, 'Andalusia es autogobernaría plenament i tindria capacitat real per a resoldre per si mateixa la seva situació sense dependre de voluntats i decisions alienes'; el que evidentment ni ha ocorregut ni podia ocórrer. No només no hi ha hagut polítiques andaluses pròpies executades en les qüestions fonamentals sinó que fins i tot resulten notoris els clars fracassos de gestió en les àrees competència de la Junta. La responsabilitat política d'aquesta frustració implica a totes les forces polítiques que van participar en aquest engany sostenint a l'Estatut i al marc polític que aquest empara: PSOE, PP, PCE-IU, PA.

3. Encara així, el MLNA ha de constatar les possibilitats que obre, molt possiblement de forma imprevista i distreta, la proposada Cháves al marge de la seva pròpia intenció i aprofitar la circumstància per a difondre les seves propostes i ampliar la seva audiència política en la Nació com únic corrent amb anàlisis sinceres i clars i respostes definides i coherents.

D'una situació on el PSOE considerava perfecte, intocable i inqüestionable el marc estatutari passem a una altra on és la pròpia Junta la qual reconeix la necessitat d'un canvi. D'un context on el debat polític establert assumia, si escau, la preeminència i primacia exclusiva de les hipotètiques reformes en el text constitucional i a Madrid, entenent les reformes estatutàries només com una conseqüència derivada i un desenvolupament posterior de l'adequació constitucional passem -gràcies a la proposta Chávez i per més que se sostingui en la hipocresia i la simulació- a altra situació on s'accepta com a mínim el caràcter paral·lel d'ambdós processos o debats, reconeixent l'especificitat de la qüestió estatutària andalusa i per tant i de fet l'existència d'un marc polític propi singularitzat.

L'esquerra independentista ha de subratllar amb energia i insistència l'especificitat i singularitat de la qüestió estatutària, centrant el debat polític en la Nació. L'esquerra independentista ha de defensar amb contundència que els canvis i modificacions a afrontar són només depenents de les necessitats i interessos del poble andalús i que la seva resolució, en un sentit o altre, només ha d'atenir-se a la voluntat majoritària del poble andalús.

QÜESTIONS D'ESTRATÈGIA, TÀCTICA I METODO.

4. Per a l'esquerra independentista el principi suprem és el respecte a la voluntat del poble andalús i als seus interessos com Nació.

En aquest context històric, avui aquest principi s'encarna i residència institucionalment en el Parlament andalús (per molt que siguem conscients de la seva inutilitat manifesta fins al moment per a defensar-los), electe per la ciutadania andalusa. Qui neguin o limitin aquesta capacitat irrestricta de representació i resolució o qui actuïn políticament supeditant-lo en la practica, de fet o de dret, a qualssevol institucions o normes preexistents, ataquen i traïxen el fonament mateix de la democràcia i dels drets democràtics i nacionals del poble andalús.

Hem de reblar incansablement que la voluntat del poble andalús i el seu dret a determinar el seu present i el seu futur no pot restringir-se ni limitar-se per la lletra de vells textos il·legítims com la Constitució espanyola o l'Estatut; aprovats fa més de vint anys mitjançant enganys i a més sota la pressió de l'Exèrcit espanyol. Entre el respecte castrador a la lletra d'aquests textos i la satisfacció de les necessitats i reivindicacions del poble andalús, l'esquerra independentista aposta radicalment per atenir-se i defensar aquestes ultimes. Aquesta és la forma que paral·lelament plasmem i argumentem la nostra assumpció del principi de la Sobirania Nacional d'Andalusia, alhora que vam mostrar la manera d'exercir-la.

Conseqüentment, aquest poder constituent del poble andalús no pot sotmetre's als termes de l'Art. 74 de l'Estatut. Una majoria (55 vots) del Parlament andalús resulta sobradamente legitima per a formular un nou marc nacional. No li reconeixem cap potestat a un Parlament de majoria estrangera com l'espanyol, per a entrometerse en qüestions andaluses, arrogándose la capacitat d'autoritzar o no el que el poble andalús pugui disposar sobre si mateix. Qui s'escudin després de la lletra de l'Art. 74 per a eludir les seves obligacions o fer oïdes sordes a les demandes nacionals, traïxen a Andalusia. L'esquerra independentista ha d'afirmar amb claredat que de disposar d'aquests 55 escons no capitularia davant cap pressió o restricció aliena i avançar amb rotunditat que aquest és el seu ferm compromís davant el poble andalús cara al futur.

Sense per això perdre'ns en un debat nominal, tenim clar que el que Andalusia necessita no és una cridada reforma estatutària sinó un procés nacional constituent.

5. Resulta obvi que, fins i tot atenint-se només a les qüestions amb les quals ara el PSOE justifica l'obertura del debat sobre la reforma estatutària, a saber: la resposta a la globalització capitalista, a la construcció i ampliació neoliberal de la Unió Europea o la reestructuració interna de l'Estat espanyol, la resposta sintètica, lògica i coherent és la independència nacional. Només constituint-se com Estat nacional independent, Andalusia disposaria d'elements polítics realment operatius per a defensar-se amb eficàcia davant aquests desafiaments alhora que per a desenvolupar la seva identitat nacional i resoldre les seves manques seculars.

No obstant això, el MLNA ha de tenir present, a l'hora de formular política i pedagògicament la seva alternativa, com és la seva realitat política i prendre nota de la correlació de forces en el seno de la Nació. Per això, ha d'actuar més que oposant una consigna, difonent uns continguts i propostes, al marge de si aquests acaben casant amb aquesta o altres definicions. Aquest ens sembla el mètode més acord al nivell de manipulació que sofreix encara avui la majoria del poble andalús, la millor forma per a contribuir que s'alliberi d'ella i el millor camí per a estendre, fer assequible i arrelar socialment l'alternativa independentista.

La qüestió clau que plantegem a la nostra Nació és: 'no és aquesta la millor proposta per a defensar els interessos andalusos?. No és també la més clara i legitima?'. Llavors... defensem-la i imposem-la!

ARTICULACIÓ DE LA PROPOSTA

6. Articulem en termes positius, principis, criteris, explicacions, arguments i demandes concretes, en l'ordre que ens sembla millor per a la seva exposició i comprensió.

Principi de Sobirania Nacional.

Considerant el imprescriptible i inalienable dret del poble andalús a determinar la seva destinació amb plena llibertat i sense limitacions.

Considerant al poble andalús, natural i legítim amo de la seva Sobirania com Nació i per tant titular de la capacitat de disposar de tots els instruments i competències polítiques que consideri necessàries per a resoldre els seus problemes polítics, econòmics, socials, ecològics i culturals, així com per a preservar la seva identitat nacional.

Considerant al poble andalús, conseqüentment, únic posseïdor de la potestat de determinar democràticament les competències que assumeix o delega en qualssevol marcs polítics supranacionals o d'establir la forma de recuperar-les si escau, així com de fixar que tipus de relació institucional prefereix mantenir amb altres nacions i en quina manera articular la solidaritat.

Recordant la voluntat d'autogovern manifestada massivament el 4 de Desembre de 1977, reafirmada en el Referèndum del 28 de Febrer de 1980, així com la subsegüent frustració de les esperances socials que van acompanyar i van animar aquests històrics fets.

Constatant la negativa de l'Estat espanyol -recollida en la seva Constitució vigent- a reconèixer aquests democràtics drets nacionals del poble andalús. Constatant la comprovada inutilitat de l'entramat estatutari per a treure a Andalusia de la marginació política i el subdesenvolupament econòmic.

Constatant, en definitiva, la necessitat d'un nou marc polític que respecti la dignitat dels andalusos i andaluses facilitant la construcció d'una nació lliure, sobirana i solidària.

AFIRMEM el dret d'Andalusia a la seva Sobirania Nacional i Autodeterminació. Afirmem el dret d'Andalusia a disposar de la seva Sobirania Nacional i que aquesta sigui jurídica i políticament reconeguda.

Aplicació del principi de Sobirania Nacional a la fiscalitat.

Andalusia establirà sobiranament el seu propi règim tributari i s'encarregarà de l'exacció, gestió, liquidació, recaptació i inspecció de tots els tributs aplicables i generats en el seu territori, atenent a les normes que per a la coordinació, harmonització fiscal, supervisió i contribució, si escau, al Fons de Compensació es continguin en el seu Concert nacional. Aquestes normes estaran en concordança amb les quals dicti el Parlament andalús per a idèntiques finalitats en el seu àmbit nacional.

El Concert fixarà un contingent global, que podrà ser positiu o negatiu, revisable periòdicament, constituït com participació nacional en les càrregues generals compartides i -si escau- en un Fons de Compensació. El Concert haurà de ser debatut i aprovat pel parlament andalús, després de la seva negociació bilateral amb el Govern espanyol.

Atès que Andalusia es troba per sota de la mitjana de l'actual Estat espanyol en benestar social i grau de desenvolupament econòmic, mesurable a partir d'una sèrie d'indicadors socioeconòmics objectius (atur, nivell de precarietat, nivell salarial mig, desequilibris econòmics i desenvolupament industrial, dèficits d'equipaments i infraestructures, població, necessitats de la caixa de la seguretat social andalusa...) Andalusia quantificarà el seu contingent negatiu en el seu Concert i rebrà transferències netes per aquesta quantitat del Fons de Compensació espanyol com aportació per a l'anivellació de recursos en aplicació dels principis de justícia i devolució històrica, solidaritat i discriminació positiva.

Aquests principis seran fonament polític bàsic i inexcusable de la relació concertada entre la Hisenda nacional i l'espanyola.

Aplicació del Principi de Claredat Competencial.

Andalusia en ús de la seva Sobirania Nacional no pot seguir tolerant l'engany de disposar d'unes presumptes competències que, a l'hora de la veritat, estan subsumidas en unes altres en mans de l'Estat espanyol, constreñidas per la cridada condició concurrencial que limita per diferents vies -legislacions bàsiques, de bases, pretendidamente coordinadores, etc.- la potestat andalusa reduint a les institucions nacionals andaluses al nivell de mers ens de gestió, aplicació o desenvolupament de normes i polítiques espanyoles.

Andalusia, per tant i exercint la seva Sobirania Nacional, només reconeixerà dos nivells de competències:

1. Pròpies i exclusives, en les quals li correspon la plena potestat per a establir tota la seva legislació, desenvolupament reglamentari i gestió.
2. Delegades, en aquelles qüestions que voluntària i sobiranament -en tant així ho consideri oportú- remitent per a la seva execució a l'Estat espanyol.

Delimitació competencial entre l'Estat andalús i l'Estat espanyol.

El principi que regeix la delimitació competencial entre ambdós Estats és simple: Andalusia considera necessari disposar de competències plenes en tots aquells assumptes i àmbits que li afecten directament, on no ha de supeditar-se a acords o opinions alienes per a desenvolupar el seu propi model d'organització i vida social i on no existeix raó alguna que justifiqui una delegació competencial expressa per a una millor execució dels seus interessos propis o compartits.

Potser fos més ràpid citar les quals vam delegar a l'Estat espanyol però sembla més adequat als nostres objectius substituir-lo per un repàs no exhaustiu de les quals reclamem per a la nostra Nació.

Conseqüentment, l'Estat nacional andalús és plenament sobirà i disposa de competències exclusives en els següents assumptes:

1. Condicions d'adquisició de la ciutadania andalusa. Emigració. Immigració. Estrangeria i dret d'asil.
2. Legislació, regulació, gestió i execució en els ambitos mercantil, penal, civil, laboral, processal, electoral, administrativa i penitenciària. Legislació i Règim de Propietat intel·lectual i industrial. Legislació i regulació sobre expropiació forçosa. %[Andalusia ha de tenir potestat sobre tots aquells àmbits i capacitats fonamentals per a la regulació de la vida econòmica i els drets cívics i socials dels andalusos i andaluses. Si Andalusia vol expropiar ningú pot impedir-lo].
3. Hisenda i potestat tributària. Planificació i ordenació general de l'economia. Foment econòmic. Empresa publica. Legislació i règim econòmic de la Seguretat Social.
4. Agricultura, Ramaderia, Pesca, Mineria. Aigües.
5. Comerç i consum. Marina mercant matriculada en ports andalusos.
6. Indústria, Energia, Institucions de crèdit, banca i segurs. Treball.%[Per exemple, inspecció, jornada laboral, etc.]
7. Turisme.
8. Infraestructures i obres publiques. Carreteres. Ferrocarrils. Ports i Aeroports.
9. . Educació, en tots els nivells del sistema. %[es van acabar els criteris establerts a Madrid; s'acabo el privilegi de la privada, etc...]. Títols. Investigació. Cultura. Museus i Patrimoni històric.
10. Sanitat i salut pública. Farmàcia.
11. Correus. Règim de premsa, Ràdio, Televisió [Es van acabar les concessions d'emissores des de Madrid], Internet
12. Medi ambient i patrimoni natural %[els parcs nacionals es fan realment nacionals]
13. Assistència social.
14. Ordenació del territori, urbanisme, habitatge.
15. Autoorganització de l'administració andalusa. Administració local. Règim de tota la funció pública en tots els seus àmbits.
16. Administració de Justícia. Legislació. Regulació i estructuració, culminada en un Tribunal Suprem andalús, òrgan jurisdiccional superior en tots els ordenis per a tot l'àmbit del territori andalús.
17. Ordre Públic
18. Associacions, Fundacions, col·legis, cooperatives...
19. Més totes aquelles matèries i competències que expressament no es deleguin, sense perjudici que aquestes també poden ser recuperades.

A l'Estat espanyol se li delegaria l'ordenació general de la Defensa (sense perjudici del control compartit sobre l'establiment d'instal·lacions militars en territori andalús). No obstant això, Andalusia decidirà i determinarà de forma exclusiva la presència o retirada de tropes o instal·lacions militars d'altres estats en el seu territori nacional.

Quant a les relacions exteriors, l'Estat nacional andalús tindrà les representacions permanents sota la seva bandera fora del seu territori que consideri oportunes i amb reconeixement de la seva condició diplomàtica.

Andalusia tindrà dret a presència en el seno de la Delegació de l'Estat espanyol en quants fòrums o institucions anàs (per exemple la Unió Europea o l'ONU) sempre que així ho consideri oportú.

Andalusia tindrà dret a ser escoltada abans de la signatura o posada en practica de tot Tractat, Conveni, Directiva o Resolució que Andalusia consideri que afecta a les seves competències i a vetar la seva rubrica per part de l'Estat espanyol, fins que les seves condicions o conseqüències no siguin considerades satisfactòries pel govern o el Parlament andalús segons sigui l'entitat de l'acord en qüestió.

Andalusia i Espanya acordaran la Coordinació d'Infraestructures d'àmbit supranacional i la coordinació en Investigació...

Els conflictes de competències s'abordessin, així com les relacions entre ambdós Estats, a través d'una Comissió Mixta.

Reestructuració institucional d'Andalusia.

Se suprimeixen les províncies i les Diputacions Provincials.

Establiment de les Comarques, per Llei del Parlament Andalús, com unitats administratives i divisions territorials de l'Administració Nacional, ens de cooperació supramunicipal dirigits per una Junta Comarcal electa i circumscripcions electorals per al Parlament andalús.

Llei Electoral que estableixi l'elecció d'un diputat o diputada per cada quinze mil habitants o resta superior o igual a deu mil en cada circumscripció comarcal en règim de proporcionalitat pura. Formació d'un col·legi nacional de restes per a completar la distribució d'escons fins a cobrir la quantitat de 400 diputats.

Andalucia Libre º 94 - ESPECIAL REFORMA ESTATUTARIA, 11 de Julio de 2001

A N D A L U C Í A L I B R E
* Sitio: http://www.andalucialibre.tk/
* Alta: andalucialibre-alta@eListas.net
* Baja: andalucialibre-baja@eListas.net
* Correo: redaccion@andalucialibre.tk
Independencia - República - Socialismo
==========================

[Non-text portions of this message have been removed]

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
ATENCIÓ!!!!: Per a evitar virus i atacs aquest grup NO ACCEPTA missatges
amb arxius adjunts. Si el contingut de l'adjunt que voleu enviar és un
escrit, podeu copiar-lo dins el cos del missatge en format de text.
Altres tipus de documents podeu carregar-los directament dins la web.
Aquest grup TAMPOC no accepta missatges amb format HTML. Per tant els que
useu hotmail cal que desactiveu l'Editor RTF del Desplegable "Herramientas".
---------------------------
1).Llegeix els missatges anteriors en aquesta web:
http://groups.yahoo.com/group/catalonia-europa/messages
2).Apuntar-se al grup => Directament des de la web:
http://groups.yahoo.com/group/catalonia-europa/
o enviant un missatge en blanc a l’adreça:
catalonia-europa-subscribe@yahoogroups.com
i respondre el missatge de confirmació.
3).No rebre missatges però poder enviar-los i llegirlos a la web =>
Enviar un missatge en blanc a l’adreça:
catalonia-europa-nomail@yahoogroups.com
4).Rebre solament un resum diari => Cal enviar un missatge en blanc a:
catalonia-europa-digest@yahoogroups.com
5).Rebre tots els missatges en comptes del resum diari => Enviar un
missatge en blanc a l’adreça:
catalonia-europa-normal@yahoogroups.com
6).No voler saber mai més res del grup i esborrar-se’n del tot => Es pot
fer des de la web o enviant un missatge en blanc a l’adreça:
catalonia-europa-unsubscribe@yahoogroups.com
i responent el missatge posterior de confirmació.
--------------------
Atenció: aquest és un grup sobiranista català i federalista europeu. Es una iniciativa espontània, espontaneïsta i deslligada de cap entitat organitzada. Aquest grup no admet continguts: 1-comercials, 2-que facin apologia de la religió, 3-que atemptin contra els principis ideològics de l'esquerra europea i catalana.
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Yahoo! Groups Links

<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/catalonia-europa/

<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
catalonia-europa-unsubscribe@yahoogroups.com

<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http://docs.yahoo.com/info/terms/